Transformarea perceptiei avorturilor începe cu educația

06 Octombrie, 2025

Pe măsură ce țările încearcă să îmbunătățească accesul la planificarea familială de calitate și îngrijirea completă a avortului, educația bazată pe competențe pentru furnizorii de servicii medicale devine o strategie esențială. Aceasta asigură că aceștia nu doar dețin cunoștințe, ci sunt și pregătiți să ofere îngrijire respectuoasă, centrată pe femei și bazată pe drepturi, tuturor, oriunde.

De ce contează competența

O reuniune de trei zile a adus împreună moașe, obstetricieni-ginecologi, reprezentanți ai societății civile și experți în sănătate globală din șase țări—Bangladesh, Republica Democrată Congo, Kenya, Mozambic, Nepal și Sierra Leone—pentru prima întâlnire de nivel înalt a inițiativei Collaborate for Women, Abortion and Contraception Care Together (C4W ACCT).

Sprijinită de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și de Programul Special al ONU pentru Cercetare, Dezvoltare și Formare în Reproducerea Umană (HRP) și condusă de Confederația Internațională a Moașelor (ICM) și Federația Internațională de Ginecologie și Obstetrică (FIGO), inițiativa face parte din proiectul mai amplu BRIDGES pentru îngrijire completă a avortului. Aceasta promovează modele de îngrijire incluzive și colaborative, întărește colaborarea interprofesională și facilitează accesul la planificare familială și servicii de avort de calitate.

Spre deosebire de modelele tradiționale de educație, care pun accent pe cunoștințele teoretice, educația bazată pe competențe se concentrează pe ceea ce pot face cursanții. Aceasta definește competențe clare, stabilește repere de performanță și aliniază instruirea la nevoile reale ale comunităților.

Toolkit-ul OMS/HRP pentru Planificare Familială și Îngrijire Completă a Avortului identifică 57 de competențe esențiale, acoperind abilități clinice, standarde etice și legale, comunicare eficientă, îngrijire centrată pe femei și standarde de prestare a serviciilor—asigurând furnizorii că sunt complet pregătiți să ofere îngrijire bazată pe drepturi.

Ce trebuie schimbat

Evaluările recente din țările participante au relevat lacune persistente în educația pentru planificare familială și îngrijire completă a avortului:

  • Unele programe includ planificarea familială, dar educația privind avortul complet este adesea limitată sau absentă, mai ales în regiuni cu legi restrictive privind avortul.

  • Curricula existentă adesea nu urmează principiile educației bazate pe competențe din cauza resurselor limitate, a rezistenței conducerii și a capacității reduse a educatorilor.

Întâlnirea de la Nairobi a subliniat necesitatea reformelor sistemice: educația trebuie să fie transformatoare din punct de vedere al genului, bazată pe drepturi și centrată pe persoană, abordând stigmatizarea, ierarhiile profesionale și normele de gen care împiedică accesul la îngrijire.

Instrumente pentru transformare

OMS și HRP au dezvoltat un set de trei volume pentru a sprijini această schimbare:

  1. Volumul 1: Competențele esențiale pentru planificare familială și îngrijire completă a avortului.

  2. Volumul 2: Ghid de dezvoltare curriculară bazat pe un model educațional nou.

  3. Volumul 3: Cadru pentru diseminare, implementare, monitorizare și evaluare (DIME).

Aceste resurse sunt destinate educatorilor, factorilor de decizie, reglementatorilor și organizațiilor societății civile care modelează forța de muncă în sănătate.

Dincolo de sălile de curs

Educația nu se oprește la absolvire. OMS și HRP au lansat cursuri online, auto-ritmate, bazate pe Ghidul OMS pentru îngrijirea avortului, pentru a sprijini dezvoltarea profesională continuă. Cursurile acoperă avortul medical, abordarea bazată pe drepturi, evaluare, administrare, urmărire și prestarea serviciilor. Participanții primesc un Premiu de Finalizare WHO Academy, consolidând valoarea învățării continue.

Spre o forță de muncă competentă și respectuoasă

Educația bazată pe competențe nu este doar o tendință pedagogică—este un drum spre echitate, calitate și demnitate în îngrijirea sănătății reproductive. Prin integrarea acestei abordări în sistemele naționale, țările se asigură că moașele, asistentele și medicii oferă servicii într-un mod care respectă drepturile și realitățile celor pe care îi servesc.

Această inițiativă este finanțată de Guvernul Canadei prin Programul Special ONU de Cercetare, Dezvoltare și Formare în Reproducerea Umană (HRP).

Sursă: OMS

Partenerii

Utilizăm module cookie
Utilizăm module cookie pentru a afișa corect conținutul și pentru a facilita utilizarea site-ului web.
Accept
Nu accept