Proiect de cercetare – identificarea nivelului de cunoaștere a tinerilor despre educația sexuală prin intermediul bibliotecilor publice din Republica Moldova.

Centrul de Instruire în Domeniul Sănătății Reproducerii, cu sprijinul Solidarity international, lansează un nou proiect de cercetare pentru a identifica nivelul de cunoștințe al tinerilor despre educația sexuală prin intermediul bibliotecilor publice din Republica Moldova.

Situația tinerilor moldoveni este foarte îngrijorătoare, mulți indicatori cheie fiind semnificativ mai răi decât în alte țări din regiune. În 2018, rata natalității în rândul adolescentelor a fost de 22,2 la 1 000 de femei cu vârsta cuprinsă între 15 și 19 ani, mai mult decât dublu față de media UE de 8,9. În medie, 2.500 dintre cele 3.300 de adolescente din țară care rămân însărcinate dau naștere în fiecare an. Potrivit sondajului Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) din 2017, 44% dintre adolescenții de 15-17 ani din Moldova care au avut relații sexuale nu au folosit niciuna dintre cele mai comune metode contraceptive (prezervativ sau pilulă) în timpul ultimului lor raport sexual. Aceste rezultate aproape că reflectă rezultatele unui alt sondaj realizat în 2019 în rândul studenților de 19-24 de ani care studiază la Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie din Moldova, care a arătat că 47% dintre respondenți nu au folosit niciun mijloc de contracepție în timpul ultimului lor raport sexual, iar dintre cei care au menționat că au folosit mijloace de contracepție, 25% au folosit o metodă de abstinență.

De asemenea, incidența infecțiilor cu transmitere sexuală (în special a sifilisului și a gonoreei) în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 15 și 19 ani a fost înregistrată la 160 la 100.000 în 2014, cea mai mare rată din întreaga Europă, iar incidența HIV în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani aproape s-a dublat între 2000 și 2015.

Deși educația sexuală în școlile din Moldova este obligatorie prin lege din 2012, în practică aceasta rămâne în mare parte opțională. Dintre toate cursurile oferite în școlile primare și secundare din Moldova, cursul opțional de educație pentru sănătate are cel mai mare număr de lecții privind sănătatea sexuală și reproductivă (SSR); cu toate acestea, în 2019, doar 10 % dintre adolescenți au urmat acest curs.

În societatea moldovenească persistă atitudinile stereotipe și inegalitatea rolurilor de gen. De exemplu, potrivit unui sondaj realizat în 2015 de către Centrul de Drept al Femeilor, 90,5% dintre bărbați și 81,5% dintre femei consideră că cel mai important lucru pentru o femeie este să se ocupe de treburile casnice și să pregătească hrana pentru familia sa. În plus, 95% dintre bărbați și 75% dintre femei consideră că schimbarea scutecelor, îmbăierea și hrănirea copiilor sunt responsabilitățile unei mame. În mod corespunzător, 41% dintre bărbați și 19% dintre femei au declarat că există momente în care o femeie ar trebui să fie bătută. Două din cinci femei (40%) au declarat că au fost abuzate fizic sau sexual de către un partener sau un non-partener de la vârsta de 15 ani.

În mod similar, gradul de toleranță față de diversitatea sexuală în societatea moldovenească este scăzut. Persoanele LGBTQ din Moldova se confruntă cu discriminare, ostilitate și violență semnificative din cauza orientării lor sexuale și a identității de gen. Potrivit unui sondaj realizat de Organizația Națiunilor Unite în 2015, doar 18 % din populație era dispusă să accepte acest lucru.

Dreptul fiecărui tânăr de a fi informat și de a avea acces la surse fiabile de educație sexuală, precum și la sprijin moral și documentar, în special pentru copiii și tinerii de la sate;

Acest proiect va avea două etape: prima constă în informarea, documentarea și analiza situației de pe teren (organizarea de grupuri de discuții și chestionare cu tinerii), iar a doua constă în formarea unui număr suficient de bibliotecari pentru a răspunde nevoilor de informare ale tinerilor și pentru a disemina informațiile către colegii din districtele lor.

Majoritatea părinților evită să discute cu copiii lor anumite subiecte legate de sex, unii o fac din ignoranță, iar alții nu consideră că este necesar ca copilul lor să știe despre acest lucru. Prin urmare, rolul bibliotecii va fi acela de a fi un intermediar între adolescent și școală, dar un loc sigur, cu o persoană de încredere, unde tânărul poate obține răspunsuri la orice întrebare sau poate fi îndrumat către o instituție care îl poate ajuta. 10 bibliotecari (din 5 regiuni ale Republicii Moldova) vor fi instruiți special în această direcție.

Durata proiectului, 5 luni. Pe parcursul perioadei de cercetare, vor fi achiziționate 10 jocuri tematice pentru biblioteci, cu ajutorul cărora acestea vor desfășura traininguri cu tinerii din localitățile lor, deoarece jocul, indiferent de vârsta jucătorului, este cel mai potrivit instrument pentru „descoperirea” problemei și obținerea răspunsurilor adecvate.

Beneficiarii proiectului vor fi tineri din satele și orașele din Republica Moldova, 50% fete și 50% băieți. Aceștia vor fi identificați împreună cu asistenții sociali și bibliotecarii locali, cu prioritate tinerii din familii vulnerabile, tinerii ai căror părinți lucrează peste hotare, tinerii care se confruntă cu problema lipsei de educație sexuală, tinerii din familii de romi, tinerii cu dizabilități etc.

Obiectivele proiectului:

  • Efectuarea de cercetări pentru a identifica stereotipurile și tabuurile în domeniul sănătății și drepturilor sexuale și reproductive ale tinerilor, în vederea utilizării ulterioare în crearea de campanii educaționale și de sensibilizare a tinerilor.
  • Promovarea unei abordări de la egal la egal în rândul tinerilor. Diseminarea de materiale informative relevante și adaptate și de videoclipuri AMAZE.
  • Construirea, prin intermediul proiectului, a încrederii în biblioteci ca spațiu sigur de informare și sprijin în ceea ce privește problemele publice, în special pentru tineri.

Obiective:

  • Să atragă atenția asupra problemei.
  • A le arăta tinerilor că nu sunt singuri în fața problemelor lor, că nu sunt singuri și că au la cine să apeleze.
  • Pentru a sensibiliza bibliotecarii cu privire la acest subiect.
  • Să sporească accesul tinerilor la informații privind sănătatea și drepturile sexuale și reproductive.
  • Colectați date relevante pentru a concepe și dezvolta un program care să abordeze problemele și stereotipurile reale.

Din cauza lipsei de informații, tinerii nu apelează la cele mai fiabile surse de informare și ajung adesea în situații foarte neplăcute, cum ar fi sarcina timpurie sau infecțiile cu transmitere sexuală.

Planul nostru de cercetare și informare a tinerilor din 5 regiuni ale țării va fi un punct de plecare pentru alte instituții cu obiective similare pentru a acționa și a desfășura activități specifice de informare și discuții cu tinerii și adolescenții.